Julekalenderskolen – tips og tricks

Del 1: Lav en super julekalender som vil generere flere kunder, likes og nye følgere på Facebook

Vær tidlig ude

Planlægning er alfa og omega for en vellykket julekalender! Overvej hvad du helt konkret ønsker at få ud af din julekalender, og sæt konkrete mål undervejs. Find derefter den rette målgruppe for din kalender og udtænk en strategi for, hvordan du bedst muligt når ud til målgruppen.

Sæt gang i tilmeldingen

Åben for tilmelding til julekalenderen allerede i dag, for at sikre så mange deltagere som muligt. Brug præregistrering som en metode til at sende påmindelser inden julekalenderen lanceres d. 1. december. Lav opslag med kalenderen på virksomhedens Facebookside og hjemmeside, for at nå ud til flest mulige potentielle kunder. Gennem julekalenderen kan du også hurtigt skaffe nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev, ved at gøre indtastning af email en del af tilmeldingsprocessen.

Husk den røde tråd

Det er vigtigt at vælge et tema til julekalenderen, som er relevant for din virksomhed. Sørg for at udvælge spørgsmål med en tydelig sammenhæng, som kan opmuntre deltagerne til at lære mere om virksomheden og lad svaret være enkelt at finde, eventuelt på virksomhedens hjemmeside. Hvis sværhedsgraden er for høj, risikerer du at mange deltagere springer fra inden julekalenderen er afsluttet.

 

Del 2: Tips til at markedsføre din julekalender

Præmier

Hvis du udlodder gode præmier vil din julekalender helt automatisk blive mere attraktiv at deltage i. Vælger du at øge vinderchancerne ved at have mere end én præmie, får du naturligvis endnu flere deltagere. Prøv at skille dig ud fra de andre konkurrencer, og vælg en præmie som afspejler din virksomheds værdier eller produkter. Foretrækker du at køre med gode tilbud frem for præmier er det også en god mulighed.

Gør opmærksom på julekalenderen

Lad deltagerne tilmelde sig allerede i dag, for at få så mange som muligt med fra 1. december. Mind deltagerne om at der er en ny låge åben i kalenderen med “Email påmindelse” eller “SMS påmindelse” i kalenderen – eller som et opslag på Facebook. På den måde fastholder du deltagernes interesse i længere tid, og du kan samtidig bruge påmindelserne til at fremlægge gode tilbud eller lave annoncer på Facebook for at nå ud til endnu flere.

Lær af dine fejl

Undervejs kan det være nødvendigt at lave ændringer, efterhånden som julekalenderen skrider frem. Ved at bruge resultaterne fra de daglige rapporter og Google Analytics, kan du finpudse og justere kalenderen for at sikre optimale slutresultater.

 

Del 3: Sådan designer du og deler julekalenderen

Design

Et flot og stilrent design er med til at give din julekalender en professionel udstråling. Heldigvis finder du en bred vifte af moderne skabeloner i programmet, som du kan tilpasse med din virksomheds egen grafik, farver, font og logo. Du kan vælge at designe din julekalender helt fra bunden, bruge vores skabeloner eller begge dele.

Spørgsmål og svar

Du kan indsætte spørgsmål og svar i julekalenderen ved, at klikke på en bestemt låge og angive spørgsmålet samt svarmuligheder. Vælg gerne engagerende spørgsmål som er sjove eller spændende at svare på, eller som opmuntrer deltagerne til at lære mere om din virksomhed.

Tilgængelighed

Gør julekalenderen tilgængelig for så mange som muligt på din hjemmeside og Facebook. Vi har gjort det let og ligetil at indsætte kalenderen på både hjemmesiden og virksomhedens Facebookside − du trykker ganske enkelt på en knap! Kalenderen har samtidig også tilpasset visning på mobiltelefoner og forskellige browsere.

Del din julekalender

Når alt er klar og parat, handler det om at sprede budskabet til så mange som muligt på de sociale medier. På den måde kommer din julekalender ud til flere potentielle deltagere, og efterfølgende får du en komplet statistik over dine delinger på sociale medier.

 

Del 4: Tips til næste skridt når julekalenderen er afsluttet

Flere nyhedsbrevsmodtagere

Gennem julekalenderen har du nu fået en bunke nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev, som du kan kan følge op og gøre til loyale kunder. Et godt tip til at fastholde interessen og undgå at folk melder sig fra igen, er at give gode tilbud i tiden efter juleaften og op til nytår. Efterfølgende kan du fortsætte med at sende nyhedsbreve ud med jævne mellemrum, som blandt andet indeholder nyttige informationer og stærke tilbud.

Til dine nyhedsbreve er vores super simple program Make et genialt værktøj, hvor du får samme praktiske funktioner som i Julekalender. Programmet er også en integreret del af julekalenderen, så du nemt og enkelt kan overføre deltagerne fra kalenderen over på kontaktlisten i dit nyhedsbrev.

Segmentering

Vælger du at segmentere dine tilmeldinger, kan du kommunikere langt mere effektivt med dine kunder. Opdel dem eksempelvis i målgrupper ud fra alder, køn, bosted, osv. På den måde kan du skræddersy dine tilbud til den enkelte målgruppe, og jo mere information du indsamler om dine kunder og deres interesser desto bedre.

Brug sociale medier

Gennem julekalenderen har du også fået en hel del nye følgere på sociale medier. Det er nu det er vigtigt at gøre sig synlig for at holde fast i så mange nye følgere som muligt, og på sigt gøre dem til loyale kunder. Husk derfor at være aktiv på de medier, hvor julekalenderen er blevet delt og lav jævnligt opslag med relevante opdateringer, informationer og tilbud. Gør brug af de mange nye besøgende på hjemmesiden og Facebooksiden og fokuser på at fastholde deres interesse. 

Held og Lykke med årets Julekalender!

Prøv en gratis demo af Julekalender