Skab gode mailinglister med en julekalender

Har du mistet mange abonnenter på dine mailinglister efter GDPR? Med en julekalender får du hurtigt tallene op igen – og mere til!

GDPR har været nådesløs mod mange virksomheders email marketing. Tiltaget er selvfølgelig meget vigtigt, men de strenge krav til hvem man må sende e-mail til, samt det nye privatlivsreglement betyder at mange virksomheder med nyhedsbreve taber op til 80 procent af deres abonnenter.

Hvis du har sendt opt-in e-mails til dine abonnenter og har modtaget færre svar end du håbede på, læser du måske det her i håbet om at få dine læsertal op igen.

Heldigvis er julen lige rundt om hjørnet.

Med en digital julekalender giver du præmier i bytte for kontaktoplysninger

En online julekalender giver dig mulighed for at vise dine produkter og ydelser frem, ved at lade brugerne åbne en ny låge hver dag i december, der eksempelvis indeholder et tilbud eller en chance for at vinde en præmie. Det er et hit hvert eneste år, og med god grund.

For at give et eksempel, havde Christiania Glasmagasinet i alt 46.000 deltagere i sin julekalender, og under tilmeldingen fik de hver muligheden for at sige ‘ja tak’ til at modtage nyhedsbreve.

Næsten 50 procent (22.000) af dem accepterede nyhedsbrevet! Hvis du gør det rigtigt, kan du roligt regne med tilsvarende tal til dine nyhedsmails.

 

Sådan bruger du en digital julekalender til at opbygge kontaktlister

Et par uger før december skal du i gang med at reklamere for din julekalender gennem de relevante medier, såsom Facebook, Instagram, LinkedIn og Google Ads. Julekalenderen kan integreres, for at gøre det nemmere at dele julekalenderen og individuelle låger på Facebook med et tryk på en knap. Du kan indlejre det på din WordPress-side via et simpelt plugin, eller ved direkte installation.

Ved at dele julekalenderen på så mange steder som muligt får du en masse tilmeldinger, inden julekalenderen skydes i gang. Ofte er det også smart at bruge sider som julekalendere.dk. Her tilmelder folk sig alle mulige kalendere i håb om at vinde, og hvis du har et produkt der kan sælges til en bred målgruppe, er det mere sandsynligt at flere af disse deltagere vil være interesseret i dit nyhedsbrev.

Derudover kan du lade deltagerne dele julekalenderen på sociale medier eller via email, så de nemt kan invitere andre i deres netværk til at deltage. Du kan også opfordre til deling ved at sætte en ekstra gevinst på spil.

Ekstra vinderchancer eller gode tilbud sikrer også flere deltagere. For eksempel kan personerne som deltager mest, eller deltager hver dag, komme med i lodtrækningen om en ekstra præmie. På denne måde øger du din deltagelse og får flere chancer for at vinde nye abonnenter til din nyhedsbrev. Det er måske overraskende, men de fleste deltagere har brug for daglige påmindelser via email. Under en test af vores julekalender undlod vi at sende påmindelser i én dag – deltagelsen faldt med 30 procent. Så man kan roligt sige at påmindelser virker!

Til sidst – husk at du også kan bruge julekalenderen til at hente andre oplysninger om deltagerne (med deres samtykke, selvfølgelig). Ikke alene får du relevant viden om, hvilke typer tilbud og indhold dine deltagere er mest interesserede i, men du kan også bruge formularer til at spørge ind til andre ting, såsom industri, jobtitel, interesseområder osv. Med denne metode kan du således skræddersy julekalenderen til den enkelte modtager.

Læs også: Har du husket alt før julekalenderen går live?

Tjekliste til optimal opbygning af kontaktliste med en julekalender

Nedenfor har vi opridset de vigtigste kriterier for en vellykket julekalender:

  • Gå i gang med at reklamere for din julekalender så tidligt som muligt (ca. tre uger før december).
  • Promover julekalenderen på sociale medier (Facebook, LinkedIn, Google Ads, Twitter, Julekalenders.com).
  • Giv deltagerne muligheden for at krydse Ja Tak til nyhedsbreve, hver gang de åbner en låge
  • Gør kalenderen nem at dele med andre, og beløn deltagerne for at gøre det.
  • Inkludér specialtilbud og særlige bonusser til dem, der deltager ofte.
  • Send daglige påmindelser via e-mail.
  • Indsaml relevante informationer om deltagerne, med deres samtykke.

Følger du ovenstående tips har du mindst 24 chancer i december pr. deltager, for at indsamle dedikerede abonnenter til dit nyhedsbrev. Så er du klar til at starte det nye år med et brag af en kundefest!

Prøv en gratis demo af Julekalender