Konkurrenceregler for Facebook

Konkurrencer er en populær måde at skabe engagement for din forretning, og få flere følgere på Facebook. Men mange bryder retningslinjerne uden at vide det.

Brug Julekalender.dk til at få tusindvis af nye leads med GDPR-samtykke.

De fleste har sikkert bemærket at deres Facebook-væg i stigende grad indeholder diverse former for konkurrencer, og uanset om man synes om dem eller ej, så er der en meget god grund til at de er der – de virker. Folk elsker at få muligheden for at vinde præmier eller modtage unikke tilbud, og så længe det er tilfældet, vil konkurrencer nok fortsat være et af de mest effektive marketingsmetoder til virksomheder, der gerne vil styrke deres brand.

Imidlertid er der desværre mange virksomheder, som (måske uden at vide det) overtræder både dansk lovgivning såvel som Facebooks egne konkurrenceregler. Den førstnævnte er strafbar med bøder, mens sidstnævnte kan resultere i at Facebook simpelthen sletter din virksomhedsside, og dermed også alle dine følgere, din marketingplatform og mange timers arbejde.

Hvad siger dansk lovgivning om konkurrencer på Facebook?

Én ting er at bryde Facebooks regler, noget helt andet er at ende med en bøde i hånden og en kriminel dom. Derfor er det særligt vigtigt at oplyse om konkurrencevilkårene:

  • Er der nogle deltagelsesbetingelser som skal understreges?
  • Er der en aldersgrænse?
  • Hvornår bliver vinderen annonceret?

Alt dette skal inkluderes, ellers er konkurrencen ikke lovlig.

Nogle bruger også konkurrencer som en metode til at indhente kontaktoplysninger, hvor deltagerne skal udfylde en formular og således melde sig på en kontaktliste. Informationen kan eksempelvis bruges til at sende nyhedsbreve med annoncer og tilbud.

Det er jo i sig selv en smart måde at gøre det på, især hvis deltagerne til gengæld får gode tilbud og chancen for at vinde præmier. Men du skal gøre det udtrykkeligt klart for deltagerne, hvad kontaktoplysningerne skal bruges til. Hvis ikke du opfylder det krav, overtræder du EUs GDPR-retningslinjer, som er strafbart med bøder på flere millioner euro.

Hva siger Facebook om reglerne?

Hvis du som mange andre virksomheder håber på et større antal følgere ved at køre konkurrencer via Facebook, er det vigtigt at følge Facebooks reglement, for at undgå at få den modsatte effekt. Det skal ikke være en hemmelighed at Facebook ikke altid er lige god til at håndhæve sine retningslinjer, men hvis du bryder dem er det på eget ansvar. Du kan risikere at du en dag vil logge på virksomhedssiden, blot for at opdage at den ikke længere eksisterer.

Når du spiller med åbne kort har du mindre at bekymre dig om, og så skaber det et langt mere tillidsfuldt forhold til dine potentielle kunder.  Manglende overholdelse af retningslinjerne kan derimod føre til, at mange vil betragte dine opslag som utroværdige og endda spam.

Her er de to oftest begåede fejl, som ikke er tilladt:

  • Du beder folk om at tagge deres venner i kommentarerne.
  • Du beder folk om at dele opslaget.

Årsagen er, at det kun er virksomhedssider der har lov til at dele konkurrencer, og du må derfor ikke bruge den almindelige facebook-brugers tidslinje, til at slå dine opslag op. Men husk at konkurrencen ofte vises i deltagernes venners feed alligevel, selv ved en simpel «ja tak»-kommentar. Du er således ikke afhængig af, at bruge tagging til at skabe synlighed.

Hvis nogen selv vælger at dele konkurrencen, så er det selvfølgelig fuldt lovligt, og du kan rent faktisk omgå reglerne en smule, ved at formere det som et forslag, a la «hvis du vil, må du gerne dele konkurrencen med dine venner». Men – Facebooks algoritmer er designet til at registrere opslag med fokus på ord som “like” og “del” og straffer dem med mindre synlighed på siden. Pas på med hvad du skriver, og hvordan du skriver det.

En mindre kendt regel er, at du altid bør oplyse om at Facebook hverken støtter, sponsorerer eller deltager i konkurrencen. Dette er måske den mindst respekterede regel, men hvis du være på den sikre side, så skal det inkluderes.

Eksempel: “Denne Konkurrence er på ingen måde associeret, sponsoreret eller styret af Facebook.”

Hvad er tilladt at gøre i en Facebook-konkurrence?

Med alt det her i baghovedet sidder du måske allerede og overvejer, hvad man rent faktisk må, når man laver konkurrencer på Facebook. Heldigvis er der stadig meget, du kan gøre. Helt specifikt har du lov til at:

  • Dele konkurrencen på din egen virksomhedsside
  • Bede folk om at skrive en kommentar for at deltage (uden at tagge venner)
  • Bede folk om at deltage ved at sende en privat besked til din virksomhedsside
  • Bede folk om at like opslaget eller virksomhedssiden for at deltage
  • Stille et spørgsmål, hvor deltageren skal besøge på din hjemmeside for at finde svaret

Så lad dig endelig ikke afskrække af nogle konkurrenceregler; der findes jo regler for stort set alt. En af de mest populære (og effektive) konkurrenceformater er en julekalender, og mange af vores kunder har genereret over 4000 nye nyhedsbrevsabonnenter på kun en måned, ved at bruge vores digitale julekalendere. Hvis du vil omgå nogle af Facebooks mindre overskuelige regler, kunne det være et smart alternativ.

Eksempler – er det her tilladt?

I eksemplerne nedenfor har vi samlet nogle typiske formuleringer fra Facebook-konkurrencer, med en følgende beskrivelse af, om det er tilladt eller ej.

Tilmeld dig allerede nu, så du modtager en påmindelsesmail den 1. december. Vi trækker desuden lod om et gavekort blandt alle der tilmelder sig til nu.

Tilladt: Dette er en god måde at få folk til at forudregistrere sig, før en konkurrence går live. Derudover kan du også anmode om tilladelse til at sende nyhedsbreve.

Del kalenderen med dine venner! Husk at jo flere venner du får med, jo større vinderchancer får du!

Ikke Tilladt: Du kan ikke bede folk om at dele en virksomhedskonkurrence på Facebook. Hvis du direkte ønsker at opfordre deltagerne til, at dele konkurrencen med venner, anbefaler vi i stedet at linke til en ekstern konkurrence i opslaget (eksempelvis en julekalender) og skrive opfordringen der.

Sig Ja Tak til vores nyhedsbrev og få et godt introduktionstilbud, eller vær med i lodtrækningen om fede præmier.

Tilladt: Her beder du kunden om at deltage af egen fri vilje, og så har du frit slag til at lokke med præmier eller tilbud. På samme må kan du bede læsere om at følge din Facebook-side mod belønning.

Deltag hver dag – så får du størst vinderchancer ved lodtrækningen!

Tilladt: Dette er absolut tilladt og er en fantastisk måde at opfordre til mere deltagelse.

Det her naturligvis kun et lille udpluk. Der er mindst lige så mange ideer og formuleringer som der er virksomheder, og du skal ikke være bange for at springe ud i det og eksperimentere – så længe du overholder reglerne!

Prøv en gratis demo af Julekalender